facebook tracking

Hur skapar man verklig kundnytta i fintech?

Kan en statlig bank verkligen ligga i framkant med fintech-utveckling? Och hur gör man för att skapa produkter med verklig kundnytta?

I december lanserade SBAB en ny tjänst, Räntematchen, där du som kund kan jämföra ditt nuvarande bolån och se om du tjänar på att flytta lånet till SBAB.

Jag tänkte börja med att lista mina fyra främsta erfarenheter från detta spännande initiativ (vill du veta mer, kan du läsa bakgrunden längst ned):

 

- Se till att ha en tydlig målbild - i en värld fylld av regelverk, magkänslor och många stakeholders med goda idéer är det lätt att glida bort från det ursprungliga målet. Min drivne kollega Henrik Ljung, som är affärsutvecklare, hade den svettiga uppgiften att koordinera alla viljor. Men målet var hela tiden detsamma – vi ska förenkla för kunden att göra en bra låneaffär.

- Håll scopet enkelt – från början låg förslaget att vi skulle bygga ihop tjänsten med vår existerande låneansökan för att få ett perfekt flöde. Men det hade tagit lång tid och bidragit till högre risk – fail fast var ledordet här. Vi byggde en tjänst som gjorde jobbet men utan att bygga den perfekta lösningen från början (fast det är ju inget kunden märker, det är bara vi som vet vad vi prioriterade bort).

- Tät dialog mellan beställare och techteam – vi hade ett litet team som skötte utvecklingen och en tät dialog med beställare. I stort sett alla beslut kunde tas där och då, vilket gjorde att tempot kunde hållas högt, alla kände ägarskap för frågorna och teammedlemmarna kan individuellt fatta beslut utan att skicka frågorna uppåt i kedjan.

- Se till att leverera verklig kundnytta – sist och viktigast! Kundnytta är ett mantra inom produktutveckling, men allt för ofta är det företagets inifrån-perspektiv som får styra produkterna. Ska en produkt verkligen flyga så måste den tillföra något i kundens liv. I det här fallet ett snabbt svar på om man tjänar på att flytta sitt lån eller inte. Vi hoppas naturligtvis att kunden ska vilja flytta sitt lån till SBAB, men användarna kan lika gärna använda tjänsten som ett argument i en förhandling med sin nuvarande bank. Hur som har kunden sannolikt sänkt sina kostnader. 

Hur gick det då? Jo tack, under de två månaderna tjänsten har varit publik så har vi vunnit 8 av 10 räntematcher mot övriga banker. Så det finns anledning att utsätta sin nuvarande bank för en match.

Fanns det då ingen egennytta för SBAB i framtagandet av Räntematchen? Jo, det är klart. Kunder som vill byta bank och ringer till vår kundtjänst har ofta svårt att veta om de har bunden eller rörlig ränta och en eller flera lånedelar. Att ta fram dessa uppgifter tar ofta lång tid och kunden kanske måste ringa om på nytt. Genom att vi hämtar in uppgifterna digitalt slipper kunden förbereda detta och som en följdeffekt går vår handläggning mycket smidigare. Fast det tjänar ju båda parter på.


Bakgrund till Räntematchen

Även om vi har listräntor som idag ligger runt 1,5% för rörlig 3-månadersränta så betalar en stor del av bolånekunderna upp emot 2% i ränta till sin bank.

Samtidigt tycker många kunder att det svårt och krångligt med bolån, och det är en av anledningarna till att man inte agerar – trots att en kund med bolån på tre miljoner enligt exemplet ovan betalar 15000 kronor extra per år i räntor.

Med dessa insikter bestämde vi oss för att för att se om vi kunde förenkla för kunderna. Genom SBABs samarbete med Tink kan vi dra nytta av deras API för att hämta bolåneuppgifter hos en rad svenska banker. Ur detta födes idén om Räntematchen, en tjänst där du som kund uppger vad din bostad har för uppskattat värde, signerar med BankID och vi hämtar in uppgifterna från din nuvarande bank.

Vi började bygga tjänsten strax innan sommaren och hade den färdig i september. Sedan följde en tid med kontrakt som skulle valsas i juristernas kvarnar (allt är inte bara en dans på rosor i finansvärlden), men i december var vi redo för släpp. Och nu kan du gå in och testa själv:

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/rantematchen.html

Jobbar du redan på SBAB?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@sbab.se
  • Agneta Albinsson
  • Alexander Bennetoft
  • Alexander Nilsson
  • Anders Alvemur
  • Anders Jildén
  • Anita Brink
  • Anna Christenson
  • Anna Forsström
  • Annamarija Andersson
  • Anna Norlander